Hoe een verhoogde vloer jou meer leads oplevert tijdens je volgende beursdeelname
Standenbouw
Hoe een verhoogde vloer jou meer leads oplevert
6 juni 2017, Antwerpen - Op een vakbeurs komt het er voor jou als Marketing Manager op aan zoveel mogelijk leads te genereren voor jouw bedrijf. Daarvoor zal je in eerste instantie moeten opvallen in de massa. Wil je opvallen in die grijze massa, dan moet je er bovenuit steken. Een subtiele manier om de aandacht van je prospecten te trekken, is in je standontwerp gebruik te maken van een zogenaamde ‘verhoogde vloer’. In dit artikel bekijken we de plus- en minpunten van deze tactiek.

Een verhoogde vloer: wat is dat precies?
First things first: over wat hebben we het juist? Wel, in een beursstand kan gekozen worden om de vloerbekleding 1) rechtstreeks op de betonnen vloer van de beurshal te leggen of 2) om gebruik te maken van een verhoogde vloer. Wie kiest voor dat laatste, kiest voor een zorgvuldige opbouw in de vorm van een houten of aluminium frame dat op de beursvloer wordt gemonteerd. In dit frame plaatst de standenbouwer vervolgens panelen of platen uit opnieuw hout of zelfs kunststof. Daarna wordt op deze verhoogde vloer de afwerking geplaatst: tapijt, tapijttegels, laminaat, parket, vinyl, al dan niet bedrukt… De mogelijkheden zijn legio.
Bij total concept bouwen we een verhoogde vloer klassiek op aan de hand van een frame uit houten balken met een hoogte van 60 mm met daarop een OSB vezelplaat van 18mm. Daarbovenop monteren we grotere tand- & groefpanelen van opnieuw zo’n 18 mm die in elkaar haken om een stevige, gladde onderlaag te verkrijgen. De vloer wordt nadien afgewerkt met een afwerking naar keuze van de klant.
De voordelen van een verhoogde vloer
#1 Zien en gezien worden
Met een verhoogde vloer geef je je stand een extra dimensie in de hoogte. Je staat bij benadering zo’n 10cm hoger dan de wandelpaden in de hal, waardoor de stand automatisch al wat meer in het oog springt van de bezoekers. Bovendien heb je zo als standhouder een beter zicht op voorbijgangers die hunkeren om aangesproken te worden. Een vaak gehanteerd principe is hierbij de ‘twee seconden-regel’. Dit is de tijdspanne waarin de prospect voor zichzelf beslist geïnteresseerd te zijn in de stand. Maak je als standhouder op dat moment contact, dan ben je vertrokken. Wacht je te lang, dan is de vogel gaan vliegen. Met een verhoogde vloer vergroot je de kans dat je geen enkele prospect aan je voorbij laat gaan.
#2 Een extra eyecatcher
Een verhoogde vloer heeft een bepaalde dikte, wat het mogelijk maakt om bepaalde delen van de vloer te voorzien van leuke elementen om de aandacht te trekken. Denk daarbij aan een oplichtend logo, een product of multimedia. Een strategische plaats om deze eyecatchers in de vloer te verwerken is bijvoorbeeld aan de buitenrand van je standplaats. De kans dat voorbijgangers halt houden ter hoogte van je stand is zo groter. Bovendien zorg je zo voor ietsje meer exclusiviteit en standing.
#3 Onzichtbare bekabeling
Het houten of aluminium frame dat op de beursvloer gemonteerd wordt, creëert een holte met een hoogte van zo’n 6cm met de beursvloer. Deze holte kan gebruikt worden om eventuele bekabeling, stekkerdozen of waterleidingen netjes weg te werken. Zo ziet de stand er altijd strak uit en wordt een geïnteresseerde prospect niet afgeschrikt door een warboel van bekabeling doorheen de stand. Wie op zijn stand gebruikt maakt van displays, monitorstands, televisieschermen, tablets of machines heeft altijd baat bij de verhoogde vloer.
Opteer je ervoor om geen verhoogde vloer aan te leggen? Dan ben je genoodzaakt om de bekabeling vast te tapen op de vloer. Niet de meest elegante oplossing, maar een andere, veilige optie is er niet.
#4 Territorium afbakenen
Heb je een kopstand of is je standplaats gelegen in een drukke gang, dan kan je maar beter duidelijk aangeven tot waar jouw standplaats precies reikt. Dat geldt zeker wanneer de beurshal volloopt met bezoekers en de drukte zijn piek nadert. Mensen die zich reeds op jouw stand bevinden, houden er immers niet van om gestoord te worden door de vele voorbijgangers in de wandelpaden. Met een verhoogde vloer zorg je voor een betere afbakening van de beursstand, iets wat zeker zijn waarde heeft wanneer je bedrijfskleuren matchen met de kleur van het tapijt in de wandelgangen.
De nadelen van een verhoogde vloer
Dat een verhoogde vloer zijn voordelen heeft, hoeft verder geen betoog meer. Toch mogen we ook niet blind zijn voor enkele nadelen. Zo vormt een verhoogde vloer bij de prospect onbewust een extra drempel om jouw stand te betreden. Met een eventuele schuine helling hef je dat principe al een beetje op en maak je je stand ineens ook toegankelijk voor rolstoelgebruikers. Bovendien laat een verhoogde vloer zich ook zien op je factuur, al is dat mede-afhankelijk van je uiteindelijke afwerking (tapijt, laminaat, parket, tegel,…). Sowieso eist de verhoogde vloer extra werkuren op voor de opbouw op maat van je standruimte. Je betaalt dus ietsje meer voor de extra voordelen die deze techniek je oplevert.
