Fleetmarking: ook in een digitale wereld een krachtig medium
Belettering
Fleetmarking: ook in een digitale wereld een krachtig medium
8 juni 2017, Antwerpen - Als Marketing Manager bestaat je taak er (onder meer) uit om een bedrijf, product of merk ‘in de markt’ te positioneren. Je mediamix is daarbij je beste vriend. Anno 2017 wordt dan meteen gedacht aan blitse emails, slimme Search Engine Advertising (SEA) of Search Engine Optimization (SEO), opvallende Facebook Ads, relevante Sponsored Content en voor de grotere budgetten ook (inter)nationale mediacampagnes, zowel via online kanalen als offline prints. Big stuff allemaal, maar denk je ook aan het wagenpark van je bedrijf als extra communicatietool?

Reclame maken: zoek het niet te ver
Wagenbelettering, voertuigreclame, autobestickering, autoreclame… Het onderwerp van dit artikel kent vele vormen, maar we gaan mee in de spirit van deze tijd en plakken er een Engelse term op: Fleetmarking. Catchy, toch? Wie kiest voor fleetmarking, gebruikt zijn eigen wagenpark als volwaardig communicatiekanaal, informatief of commercieel. Autobelettering is nog steeds een uitstekend middel om uw organisatie (letterlijk) zichtbaar te maken. De pluspunten zijn dan ook legio.
Groot bereik
Autoreclame is hot, nog steeds. Dat blijkt onder meer uit cijfers van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Wie dagelijks op drukke wegen rijdt, scoort gemiddeld zo’n 5.300 views per dag, 160.000 per maand en 2.000.000 per jaar. We hoeven jou wellicht niet te vertellen dat je voor hetzelfde aantal views bij de traditionele media al een aardige som neerlegt. Met een relatief lage investering heb je bij een autoreclame in verhouding een ontzettend groot bereik. Bovendien is herhaling de sleutel naar merkbekendheid. Leg je dus dagelijks eenzelfde parcours af, dan plant je langzaam maar zeker zaadjes die je later kan oogsten.
Regionale relevantie
Met een professionele autoreclame bereik je een doelpubliek in de regio waarin je zelf actief bent. Relevantie troef! Je bouwt gestaag mee aan de bekendheid van je merk bij je dichtstbijzijnde stakeholders, je omringende community zeg maar. Bovendien is wegzappen, de pagina omslaan of op het kruisje rechts bovenaan klikken geen optie. En wat te denken van files? Vervelend voor wie erin verzeild raakt, maar de reclameboodschap op de achterzijde van de auto of vrachtwagen komt ongetwijfeld binnen bij de personen die er achter rijden. Een goede autoreclame beklijft langer dan een advertentie in welk medium dan ook.
Tijdelijk of permanent
Autoreclame vraagt een eenmalige investering die jarenlang meegaat. Maar het kan ook tijdelijk zijn, want behalve voor een consistente branding van je bedrijf, kan je het volledige wagenpark inschakelen in de communicatiemix van een tijdelijke promo. Met de juiste folie of zelfs een magneetsticker in de aanslag, is een autobelettering heel flexibel, waardoor in een mum van tijd en tegen een relatief lage kost een nieuwe belettering kan aangebracht worden. Bedrijven actief in seizoensgebonden sectoren hebben daar bijvoorbeeld baat bij. Ook een lancering van een nieuw product of een speciale mijlpijl kunnen zo tijdelijk en efficiënt gecommuniceerd worden.
Creativiteit troef
De mogelijkheden van Fleetmarking zijn eindeloos. In principe is alles mogelijk: bestickering met letters en logo’s, striping, fullcolour afbeeldingen, kleurcombinaties en –overgangen, one way vision combinaties, getinte ruiten,…. Speciale aandacht gaat echter naar het carwrappen of het volledig inpakken van het voertuig met zelfklevende folie. Uw wagenpark heeft zo een unieke en opvallende uitstraling. Een carwrap is ook goedkoper en duurzamer dan het opnieuw laten spuiten van de auto in een specifieke kleur en de lak wordt ook nog eens beschermd. Het gevolg? Een verhoogde restwaarde van het voertuig. Bij verkoop of einde leasecontract wordt de tijdelijke wrap gewoon van de auto verwijderd terwijl de originele lak van de auto zo goed als nieuw oogt.
De kwaliteit van een erkend signmaker
Ongeacht het type fleetmarking (belettering, raamfolie, carwrapping,…), het ontwerp, de materiaalkeuze en de uitvoering zijn van groot belang voor de kwaliteit en het rendement van autoreclame. Bij een erkend signbedrijf zoals total concept kan je rekenen op professionaliteit en het gebruik van de nieuwste technieken en materialen.
